Voorkom stress en herstel van Burn-Out

1,3 miljoen mensen in Nederland hebben te kampen met een burn-out (CBS). Dat is schrikbarend veel. Wat kunnen we hiermee?

Voorkom stress en herstel van Burn-Out

1,3 miljoen mensen in Nederland hebben te kampen met een burn-out (CBS). Dat is schrikbarend veel. Wat kunnen we hiermee?

Ik schrijf graag over mijn dieren. Die zorgen voor mooie metaforen. Op bovenstaande foto zie je het bonte paard. Zijn naam is Breezer en helaas is hij niet meer in levende lijve onder ons. Dit ging zo: in zijn 10e levensjaar kreeg hij een hersenbloeding en viel hij dood neer.

In de kudde had dit enorme impact. Tommy, zijn beste vriend kon slecht dealen met dit enorme verlies en ging na twee dagen liggen. Hij at niet meer, dronk niet meer en wilde niet meer opstaan. Dit was een fysieke reactie op het gevoelde verdriet. Hij kon hier niet mee omgaan en wilde ook wel dood.

Ik heb hem ernstig toegesproken en gezegd dat ik hem niet óók kwijt wilde en dat ik zijn verlies goed kon mee invoelen. Dat Breezer ook mijn beste vriend was en dat we er met elkaar hoe dan ook weer iets van moesten gaan maken. Met een vriendin samen bracht ik hem naar de kliniek waar hij godenzijdank opknapte.

Toen ik tegen de veearts zei dat hij een verlies had geleden en dat hij daar last van had, haalde hij zijn schouders op. Maar het was voor mij een waarheid als een koe: je systeem gaat plat als de stress te groot wordt: dé oorzaak van de burn-out.

De redenen van de stress kunnen zeer uiteenlopend zijn. Wat echter nog belangrijker is: hoe ga je met stress om?

Stress zelf is geen kwalijk fenomeen. Het zorgt ervoor dat je actief bent, keuzes maakt, schakelt en het geeft je levenskracht. Feitelijk is stress je vriend, mits je het op de goede manier in kunt zetten. Je hoeft stress ook niet te bestrijden. Daar krijg je alleen nog meer stress van.

HET GOEDE NIEUWS

Je kunt leren om op een positieve manier om te gaan met jouw stress. Je hoeft hier helemaal niet ziek van te worden. En als je al ziek bent kun je leren hoe te herstellen. Belangrijk voor jou is, dat je je eigen STOP emoties goed kent en respecteert. En dit kun je leren. Als je op tijd je eigen grenzen stelt en aangeeft, kun je heel veel meer hebben dan je denkt. Door goed te voelen in je lijf wat er met je gebeurt in spannende situaties, en door te oefenen hoe je hier fysiek mee om kunt gaan, kun je jezelf een groot plezier doen.

BIJ DE PAARDEN IS DIT OEFENEN ZELFS LEUK!

Is het niet helpend dat je je door lichaamswerk je mentale situatie kunt verbeteren?

Lijkt het je fijn om op deze manier aan de slag te gaan? Bel gerust, dan praten we verder.

0612426108

Een heel hartelijke groet en graag tot ziens, op een mooie dag bij de paarden,

Mirjam Rutten

Geplaatst op dinsdag 22 juni 2021.

Over Paardencoach aan Zee

Dit bericht is geschreven door Paardencoach aan Zee. Het bedrijf valt onder coaching uit Haarlem. Trefwoorden van Paardencoach aan Zee uit Noordwijk : paardencoach, systemisch paardencoach, psychosociaal therapeut, Online opstellingen, coaching voor kinderen, coaching voor volwassenen, kindercoach, relatietherapie, gezinscoach, persoonlijke coaching, teambuilding, burn-out, transformatie.

Lees meer over Paardencoach aan Zee.